O Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) możesz wnioskować poprzez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub mojeIKP. O certyfikat zastępujący EKUZ – tylko w mojeIKP.
EKUZ i certyfikat
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego potwierdza, że masz prawo do leczenia w czasie wyjazdów za granicę do:
- krajów Unii Europejskiej
- Islandii
- Liechtensteinu
- Norwegii
- Szwajcarii
- Wielkiej Brytanii.
Chodzi o sytuację, gdy nagle zachorujesz lub masz wypadek. Na podstawie EKUZ nie sfinansujesz leczenia planowanego.
Żeby otrzymać EKUZ, musisz mieć prawo do leczenia w Polsce i złożyć wniosek. EKUZ odbierzesz pocztą lub osobiście w oddziale NFZ – w zależności od tego, co zaznaczysz we wniosku.
Certyfikat zastępujący EKUZ w mojeIKP otrzymasz, jeśli:
- nie zdążysz uzyskać EKUZ przed wyjazdem
- stracisz EKUZ (na skutek kradzieży, zagubienia lub zniszczenia)
- zapomnisz zawnioskować o EKUZ przed wyjazdem.
Certyfikat pomoże Ci, gdy za granicą potrzebujesz zaświadczenia o prawie do leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.
Certyfikat może być wydany wstecznie. Jest wydawany na ściśle określony okres, zazwyczaj na czas udzielenia świadczenia. Możesz go przekazać placówce, która udzieliła Ci pomocy, drogą e-mailową.
Składanie wniosku w telefonie
Jesteś uczniem, studentem lub doktorantem i masz ponad 18 lat? Do wniosku o EKUZ w mojeIKP dołącz kopię legitymacji lub zaświadczenie o kontynuowaniu nauki.
Wniosek o EKUZ lub certyfikat zastępujący EKUZ złożysz przez mojeIKP:
- zaloguj się do aplikacji mojeIKP
- wejdź w kategorię „e-zdrowie” (na dole ekranu)
- wejdź w „Ubezpieczenia zdrowotne za granicą”
- wybierz „Wniosek o EKUZ” lub „Wnioski o certyfikaty”
- wypełnij wniosek zgodnie z podpowiedziami i załącz odpowiednie dokumenty
- złóż wniosek.
Wypełniając wniosek, informujesz, czy jesteś pracownikiem, studentem, emerytem, rodziną osoby ubezpieczonej itp. Załączasz kopie potrzebnych dokumentów, które poświadczają Twoją sytuację prawną (np. skan legitymacji studenta).
Teraz możesz w trakcie wypełniania wniosku zrobić do trzech zdjęć dokumentom, które następnie zostaną automatyczne załączone do wniosku:
- wybierz opcję dodawania załącznika. Aplikacja spyta Cię, czy chcesz dodać plik, czy zrobić zdjęcie
- wybierz opcję „zdjęcie”
- wskaż, czy chcesz wykonać zdjęcie telefonem, czy wybrać je z galerii
- zrób zdjęcie
- zobaczysz zdjęcie na ekranie – możesz zaakceptować je i dodać do wniosku lub anulować i zrobić zdjęcie ponownie.
Możesz załączyć też pliki wielkości do 3,5 MB, więc jeśli masz kilka plików, spakuj je np. w Zip lub innym podobnym programie. System będzie Ci podpowiadał, jakie dokumenty są potrzebne.