Sanatoria to miejsca, w których można odzyskać siły i poprawić zdrowie. W Polsce skierowanie do uzdrowiska przeszło w ostatnich latach metamorfozę, przechodząc z formy papierowej na elektroniczną. Pozwoliło to na unowocześnienie i uproszczenie całego procesu. Pacjent może sprawdzić online, na jakim etapie jest jego skierowanie.
Uproszczenie procedur
1 lipca 2025 roku wprowadzono zmiany w dostępie do sanatoriów:
-
Poszerzenie grona lekarzy uprawnionych do zatwierdzania skierowań
Skierowania mogą zatwierdzać nie tylko lekarze balneolodzy, ale również lekarze rodzinni, interniści, reumatolodzy i ortopedzi, którzy ukończą kurs z podstaw balneologii. Oznacza to, że skróci się czas rozpatrywania skierowań.
-
Możliwość wybrania przez pacjenta przy leczeniu ambulatoryjnym terminu i miejsca
Już na etapie wystawiania skierowania przez lekarza pacjent może wskazać, czy chce korzystać z leczenia uzdrowiskowego w warunkach stacjonarnych czy ambulatoryjnych. W tym drugim przypadku może też zaproponować termin i miejscowość (uzdrowisko, którego profil leczniczy jest zgodny z jego główną chorobą, z powodu której dostał skierowanie do sanatorium).
-
Uproszczenie formularza skierowania
Lekarz wystawiający skierowanie nie musi już wpisywać uzasadnienia skierowania na leczenie uzdrowiskowe czy rehabilitację uzdrowiskową. Wybiera je i oznacza z określonej listy powodów.
Zasady wystawiania e-skierowania
Kiedy lekarz uzna, że pobyt w sanatorium będzie dla pacjenta korzystny, wystawia e-skierowanie. Skierowanie zostaje automatycznie wysłane do odpowiedniego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Pacjent nie musi już więc przekazywać fizycznego dokumentu do NFZ ani nie musi martwić się o jego dostarczenie.
E-skierowanie jest dostępne dla pacjenta na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) lub w aplikacji mojeIKP. Dzięki temu w każdym momencie można sprawdzić historię swoich skierowań i śledzić etap, na jakim znajduje się obecne zgłoszenie. Zalogowanie się na IKP umożliwia także weryfikację statusu skierowania.
Wystawione e-skierowanie trafia do lekarza specjalisty NFZ, który je analizuje. Może on przyjąć jedną z trzech decyzji:
- Odrzucenie skierowania – w tym przypadku pacjent zostanie poinformowany o przyczynach takiej decyzji.
- Zatwierdzenie skierowania – pacjent otrzyma informację o numerze skierowania oraz spodziewanej dacie wyjazdu do sanatorium.
- Potrzeba uzupełnienia – specjalista może uznać, że skierowanie wymaga dodatkowych informacji lub dokumentów. W takiej sytuacji odeśle je do lekarza wystawiającego lub bezpośrednio do pacjenta. Może to dotyczyć potrzeby dostarczenia wyników badań, opisów badań obrazowych czy kopii karty leczenia szpitalnego.
Jeśli pacjent zostanie poproszony o dostarczenie dodatkowych dokumentów, może je przekazać za pomocą Internetowego Konta Pacjenta. Potrzebne pliki może przesłać poprzez sekcję „Kontakt z NFZ”.
Wciąż możliwe jest wydanie papierowego skierowania. Taka sytuacja ma miejsce, gdy lekarz nie ma dostępu do internetu, a tym samym do systemu e-zdrowie (P1), lub gdy skierowanie dotyczy leczenia poza granicami kraju.
Problemy i wyzwania związane z e-skierowaniami
Nie każdy pacjent, zwłaszcza osoby starsze, potrafi sprawnie korzystać z Internetowego Konta Pacjenta czy aplikacji mobilnej mojeIKP. W takich przypadkach pomocne może być wsparcie ze strony rodziny lub personelu medycznego.