Pani ćwiczy razem z fizjoterapeutką

Szybszy dostęp do sanatorium

Więcej lekarzy oceniających skierowania do sanatorium to dla pacjentów krótszy czas oczekiwania na decyzję. Nowe formularze skierowań to także wygoda dla lekarzy

Sanatoria to miejsca, w których można odzyskać siły i poprawić zdrowie. W Polsce skierowanie do uzdrowiska przeszło w ostatnich latach metamorfozę, przechodząc z formy papierowej na elektroniczną. Pozwoliło to na unowocześnienie i uproszczenie całego procesu. Pacjent może sprawdzić online, na jakim etapie jest jego skierowanie.

Uproszczenie procedur

1 lipca 2025 roku wprowadzono zmiany w dostępie do sanatoriów:

  • Poszerzenie grona lekarzy uprawnionych do zatwierdzania skierowań

Skierowania mogą zatwierdzać nie tylko lekarze balneolodzy, ale również lekarze rodzinni, interniści, reumatolodzy i ortopedzi, którzy ukończą kurs z podstaw balneologii. Oznacza to, że skróci się czas rozpatrywania skierowań.

  • Możliwość wybrania przez pacjenta przy leczeniu ambulatoryjnym terminu i miejsca

Już na etapie wystawiania skierowania przez lekarza pacjent może wskazać, czy chce korzystać z leczenia uzdrowiskowego w warunkach stacjonarnych czy ambulatoryjnych. W tym drugim przypadku może też zaproponować termin i miejscowość (uzdrowisko, którego profil leczniczy jest zgodny z jego główną chorobą, z powodu której dostał skierowanie do sanatorium).

  • Uproszczenie formularza skierowania

Lekarz wystawiający skierowanie nie musi już wpisywać uzasadnienia skierowania na leczenie uzdrowiskowe czy rehabilitację uzdrowiskową. Wybiera je i oznacza z określonej listy powodów.

Zasady wystawiania e-skierowania

Kiedy lekarz uzna, że pobyt w sanatorium będzie dla pacjenta korzystny, wystawia e-skierowanie. Skierowanie zostaje automatycznie wysłane do odpowiedniego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Pacjent nie musi już więc przekazywać fizycznego dokumentu do NFZ ani nie musi martwić się o jego dostarczenie.

E-skierowanie jest dostępne dla pacjenta na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) lub w aplikacji mojeIKP. Dzięki temu w każdym momencie można sprawdzić historię swoich skierowań i śledzić etap, na jakim znajduje się obecne zgłoszenie. Zalogowanie się na IKP umożliwia także weryfikację statusu skierowania.

Wystawione e-skierowanie trafia do lekarza specjalisty NFZ, który je analizuje. Może on przyjąć jedną z trzech decyzji:

  1. Odrzucenie skierowania – w tym przypadku pacjent zostanie poinformowany o przyczynach takiej decyzji.
  2. Zatwierdzenie skierowania – pacjent otrzyma informację o numerze skierowania oraz spodziewanej dacie wyjazdu do sanatorium.
  3. Potrzeba uzupełnienia – specjalista może uznać, że skierowanie wymaga dodatkowych informacji lub dokumentów. W takiej sytuacji odeśle je do lekarza wystawiającego lub bezpośrednio do pacjenta. Może to dotyczyć potrzeby dostarczenia wyników badań, opisów badań obrazowych czy kopii karty leczenia szpitalnego.

Jeśli pacjent zostanie poproszony o dostarczenie dodatkowych dokumentów, może je przekazać za pomocą Internetowego Konta Pacjenta. Potrzebne pliki może przesłać poprzez sekcję „Kontakt z NFZ”.

Wciąż możliwe jest wydanie papierowego skierowania. Taka sytuacja ma miejsce, gdy lekarz nie ma dostępu do internetu, a tym samym do systemu e-zdrowie (P1), lub gdy skierowanie dotyczy leczenia poza granicami kraju.

Problemy i wyzwania związane z e-skierowaniami

Usunięto obraz.

Nie każdy pacjent, zwłaszcza osoby starsze, potrafi sprawnie korzystać z Internetowego Konta Pacjenta czy aplikacji mobilnej mojeIKP. W takich przypadkach pomocne może być wsparcie ze strony rodziny lub personelu medycznego.