Kobieta z kubkiem kawy w domu przed komputerem

Korzystaj z Internetowego Konta Pacjenta

Uzupełnij swoje dane kontaktowe, by w bezpieczny i wygodny sposób otrzymać e-receptę lub e-skierowanie

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL. Musisz się tylko na nie zalogować i zacząć korzystać. Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta (IKP) wiele spraw związanych ze zdrowiem załatwisz: szybko, wygodnie, bezpiecznie, bez wychodzenia z domu.

Co zrobić, by odbierać e-recepty lub e-skierowania

Wejdź na stronę pacjent.gov.pl, wybierz „Logowanie na IKP” na głównej stronie na banerze lub „Zaloguj się” na górze po prawej stronie, a następnie „Zaloguj się na IKP

Kiedy już jesteś zalogowany/a na Internetowym Koncie Pacjenta, wybierz „Moje konto”, a potem edytuj swoje dane i:

  • wpisz numer telefonu, na który SMS-em przyjdzie Twoja e-recepta lub e-skierowanie
  • wpisz adres e-mail, na który przyjdzie Twoja e-recepta lub e-skierowanie w postaci PDF
  • potwierdź swoją zgodę na otrzymywanie informacji mailem lub/i SMS-em.

Jeśli podasz na IKP swój numer telefonu, możesz szybko udostępnić lekarzowi swoją dokumentację medyczną np. podczas wizyty u specjalisty.

Jak udostępnić swoją dokumentację medyczną

W czym może Ci pomóc Internetowe Konto Pacjenta

Znajdziesz na nim m.in.:

  • e-recepty (wraz z informacją o refundacji i sposobie dawkowania przepisanych leków)
  • e-skierowania (na leczenie specjalistyczne i do szpitala)
  • historię Twoich wizyt u lekarza w ramach NFZ
  • informację o zwolnieniach lekarskich (e-zwolnienie)
  • informację o lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
  • listę wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ
  • formularz zmiany lekarza/pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
  • wniosek o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty  Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Unijny Certyfikat COVID (UCC), który potwierdza zaszczepienie przeciw COVID19, negatywny wynik testu na koronawirusa lub fakt bycia ozdrowieńcem.

Jak odbierzesz e-receptę

Po konsultacji lekarz wystawi Ci e-receptę. Dostaniesz ją w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em
  • na życzenie: wydruku informacyjnego.

E-recepta będzie też dostępna na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta. Nigdy jej nie zgubisz, zawsze możesz sprawdzić dawkowanie.

Realizujesz ją w aptece, podając swój numer PESEL i kod lub pozwalając na jej zeskanowanie przez farmaceutę.

Jak odbierzesz e-skierowanie

E-skierowanie może być wystawione na:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne
  • leczenie szpitalne
  • badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej
  • rezonans magnetyczny
  • badanie endoskopowe przewodu pokarmowego
  • badanie echokardiograficzne płodu
  • rehabilitację
  • leczenie w uzdrowisku lub sanatorium (od 17 marca 2023).

E-skierowanie nie jest wystawiane na:

  • programy lekowe
  • do szpitala psychiatrycznego.

E-skierowanie możesz otrzymać w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em
  • wydruku informacyjnego e-skierowania.

W przychodni możesz zapisać się telefonicznie na wizytę, podając 4-cyfrowy kod e-skierowania oraz nr PESEL. Jeśli zapisujesz się osobiście, pokaż w rejestracji e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem i podaj PESEL.

Jak się zalogować na IKP

Możesz to zrobić poprzez:

  • profil zaufany

Bez wychodzenia z domu załatwisz profil zaufany, jeśli jesteś klientem PKO Banku Polskiego SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Banku, Millennium Banku, BOŚ, BNP Paribas, VeloBanku, Crédit Agricole, Banku Spółdzielczego w Brodnicy, banku spółdzielczego z Grupy BPS oraz platformy Envelo.

Profil zaufany można też załatwić w urzędzie lub przez Internet.

  • wypełnij online formularz, żeby założyć profil zaufany
  • podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
  • znajdź najbliższy punkt potwierdzający (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUS, a na Mazowszu także niektóre przychodnie POZ) — przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających i pójdź tam potwierdzić wniosek. Masz na to 14 dni. Weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

  • konto internetowe w iPKO lub Inteligo w PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, VeloBanku, Crédit Agricole, mBanku, Banku Millennium, Banku Spółdzielczym w Brodnicy, Kasie Stefczyka lub jednym z banków spółdzielczych z Grupy PBS

Jeśli jesteś klientem, nie musisz zakładać wcześniej profilu zaufanego. Wystarczy, że wejdziesz na portal pacjent.gov.pl i klikniesz na kafelek na górze „Zaloguj się”, a po przeniesieniu na stronę logowania wybierzesz ikonkę swojego banku. Następnie logujesz się swoim hasłem, dokładnie tak samo, jak w przypadku logowania na konto. Jeśli korzystasz z banku spółdzielczego, musisz przedtem wybrać województwo i wpisać nazwę banku.

  • dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowodu) – potrzebujesz do tego czytnika karty lub specjalnej aplikacji na smartfon
  • aplikację mObywatel.

Przeczytaj więcej o Internetowym Koncie Pacjenta