Kobieta z kubkiem kawy w domu przed komputerem

Korzystaj z Internetowego Konta Pacjenta

Uzupełnij swoje dane kontaktowe, by w bezpieczny i wygodny sposób otrzymać e-receptę lub e-skierowanie

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL. Musisz się tylko na nie zalogować i zacząć korzystać. Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta (IKP) wiele spraw związanych ze zdrowiem załatwisz: szybko, wygodnie, bezpiecznie, bez wychodzenia z domu.

Co zrobić, by odbierać e-recepty lub e-skierowania

Wejdź na stronę pacjent.gov.pl, wybierz „Logowanie na IKP” na głównej stronie na banerze lub „Zaloguj się” na górze po prawej stronie, a następnie „Zaloguj się na IKP

Kiedy już jesteś zalogowany/a na Internetowym Koncie Pacjenta, wybierz „Moje konto”, a potem edytuj swoje dane i:

  • wpisz numer telefonu, na który SMS-em przyjdzie Twoja e-recepta lub e-skierowanie
  • wpisz adres e-mail, na który przyjdzie Twoja e-recepta lub e-skierowanie w postaci PDF
  • potwierdź swoją zgodę na otrzymywanie informacji mailem lub/i SMS-em.

Jeśli podasz na IKP swój numer telefonu, możesz szybko udostępnić lekarzowi swoją dokumentację medyczną np. podczas wizyty u specjalisty.

Jak udostępnić swoją dokumentację medyczną

W czym może Ci pomóc Internetowe Konto Pacjenta

Znajdziesz na nim m.in.:

  • e-recepty (wraz z informacją o refundacji i sposobie dawkowania przepisanych leków)
  • e-skierowania (na leczenie specjalistyczne i do szpitala)
  • historię Twoich wizyt u lekarza w ramach NFZ
  • informację o zwolnieniach lekarskich (e-zwolnienie)
  • informację o lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
  • listę wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ
  • formularz zmiany lekarza/pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
  • wniosek o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty  Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Unijny Certyfikat COVID (UCC), który potwierdza zaszczepienie przeciw COVID19, negatywny wynik testu na koronawirusa lub fakt bycia ozdrowieńcem.

Jak odbierzesz e-receptę

Po konsultacji lekarz wystawi Ci e-receptę. Dostaniesz ją w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em
  • na życzenie: wydruku informacyjnego.

E-recepta będzie też dostępna na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta. Nigdy jej nie zgubisz, zawsze możesz sprawdzić dawkowanie.

Realizujesz ją w aptece, podając swój numer PESEL i kod lub pozwalając na jej zeskanowanie przez farmaceutę.

Jak odbierzesz e-skierowanie

E-skierowanie może być wystawione na:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne
  • leczenie szpitalne
  • badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej
  • rezonans magnetyczny
  • badanie endoskopowe przewodu pokarmowego
  • badanie echokardiograficzne płodu
  • rehabilitację.

E-skierowanie nie jest wystawiane na:

  • leczenie w uzdrowisku lub sanatorium
  • programy lekowe
  • do szpitala psychiatrycznego.

E-skierowanie możesz otrzymać w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem
  • e-maila z pdf-em
  • wydruku informacyjnego e-skierowania.

W przychodni możesz zapisać się telefonicznie na wizytę, podając 4-cyfrowy kod e-skierowania oraz nr PESEL. Jeśli zapisujesz się osobiście, pokaż w rejestracji e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem i podaj PESEL.

Jak się zalogować na IKP

Możesz to zrobić poprzez:

  • profil zaufany

Bez wychodzenia z domu załatwisz profil zaufany, jeśli jesteś klientem PKO Banku Polskiego SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Banku, Millennium Banku, BOŚ, BNP Paribas, Getin Banku, Crédit Agricole, Banku Spółdzielczego w Brodnicy, banku spółdzielczego z Grupy PBS oraz platformy Envelo.

Profil zaufany można też załatwić w urzędzie lub przez Internet.

  • wypełnij online formularz, żeby założyć profil zaufany
  • podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
  • znajdź najbliższy punkt potwierdzający (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUS, a na Mazowszu także niektóre przychodnie POZ) — przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających i pójdź tam potwierdzić wniosek. Masz na to 14 dni. Weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

  • konto internetowe w iPKO lub Inteligo w PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, Getin Banku, Crédit Agricole, mBank, Banku Spółdzielczym w Brodnicy lub jednym z banków spółdzielczych z Grupy PBS

Jeśli jesteś klientem, nie musisz zakładać wcześniej profilu zaufanego. Wystarczy, że wejdziesz na portal pacjent.gov.pl i klikniesz na kafelek na górze „Zaloguj się”, a po przeniesieniu na stronę logowania wybierzesz ikonkę banków spółdzielczych lub iPKO, Inteligo, BOŚ czy Pekao SA. Następnie logujesz się swoim hasłem, dokładnie tak samo, jak w przypadku logowania na konto. Jeśli korzystasz z banku spółdzielczego, musisz przedtem wybrać województwo i wpisać nazwę banku.

  • dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowodu) – potrzebujesz do tego czytnika karty lub specjalnej aplikacji na smartfon
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

Przeczytaj więcej o Internetowym Koncie Pacjenta