Jeśli potrzebujesz informacji, gdzie możesz otrzymać pomoc medyczną, skorzystaj z całodobowego, bezpłatnego numeru 800 190 590.
Szczegółowe informacje dotyczące:
- pomocy medycznej, jaką możesz otrzymać
- zasad przechowywania leków i zabezpieczeń sanitarnych na czas powodzi i po niej
znajdziesz także na stronie Ministerstwa Zdrowia.
Gdzie uzyskasz recepty na leki
Jeśli nie możesz dostać się do swojego lekarza rodzinnego, masz prawo do wizyty u każdego lekarza POZ w Polsce.
W szpitalach w Polanicy-Zdroju i w Głuchołazach czekają lekarze, którzy pomogą Ci uzyskać receptę, gdy nie masz dostępu do internetu:
-
- Specjalistyczne Centrum Medyczne S.A. w Polanicy-Zdroju, ul. Św. Jana Pawła II 2, tel. 074 862 11 03;
- Szpital Specjalistyczny MSWIA w Głuchołazach, ul. Karłowicza 40, tel. 507 105 671
- SP ZOZ Głuchołazy, ul. M. C. Skłodowskiej 16, tel. 506 186 520, 77 45 11 210.
W tych szpitalach na izbach przyjęć otrzymasz receptę papierową.
W sytuacji zagrożenia zdrowia i życia receptę może wystawić też farmaceuta, nawet na 120 dni terapii. Farmaceuta nie wystawi Ci tylko recepty na leki narkotyczne i psychotropowe. Receptę farmaceutyczną zrealizujesz jedynie ze 100% odpłatnością – bez refundacji.
Jak udostępnisz swoją historię leczenia
Jeśli masz w telefonie zainstalowaną i uruchomioną aplikację mojeIKP lub jeśli korzystasz z Internetowego Konta Pacjenta, masz dostęp do swojej historii leczenia, e-recept, e-skierowań, listy wyrobów medycznych, indywidualnego planu opieki medycznej (IPOM).
Pamiętaj, że aplikacja mojeIKP działa także w trybie offline. Masz dostęp do dokumentów medycznych (recept, skierowań), które pobrałeś/aś przy ostatnim logowaniu się do internetu.
Twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) ma dostęp do informacji o Twojej historii leczenia. Dotyczy to także lekarza POZ, który przyjmuje Cię w Twojej poradni w zastępstwie Twojego lekarza wyboru.
Jeśli Twoja dokumentacja medyczna w przychodni jest niedostępna, to w systemie e-zdrowie (P1) zapisana jest historia leczenia i wystawiane Ci dokumenty. To od Ciebie zależy, czy udostępnisz ją lekarzowi, który przyjmuje Cię w zastępstwie Twojego lekarza POZ.
Lekarz rodzinny, który przyjmuje Cię w innej przychodni, również może sprawdzić dotychczasowe leczenie, jeśli wyrazisz na to zgodę.
Lekarzowi możesz udostępnić swoje recepty i inne dokumenty medyczne przez:
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
- aplikację na telefon mojeIKP
- kod, który podczas wizyty dostaniesz SMS-em na telefon.
Jak upoważnić lekarza na IKP
Sprawdź, jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta
Na Internetowym Koncie Pacjenta
- na górze z prawej strony znajdź zakładkę „Uprawnienia”, kliknij w nią
- wybierz „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”
- kliknij na granatowy przycisk z napisem „Przyznaj dostęp”
- zaznacz, komu przyznajesz dostęp, np. lekarz, lekarz dentysta
- znajdź właściwą osobę, wpisując jej imię, nazwisko lub numer PWZ (prawa wykonywania zawodu)
- określ, że udostępniasz e-recepty, i wskaż czas udostępniania
- zatwierdź.
Zawsze możesz cofnąć to upoważnienie.
Jak upoważnić lekarza przez mojeIKP
Jak to zrobić:
- uruchom aplikację i wejdź w „Menu” (trzy krótkie linie w prawym górnym rogu ekranu)
- wybierz „Uprawnienia”
- wybierz „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”
- kliknij na „Przyznaj dostęp”
- zaznacz: pracownik medyczny
- wpisz dane osoby: podajesz imię, nazwisko lub numer PWZ (prawa wykonywania zawodu)
- kliknij „Szukaj”
- kiedy system znajdzie lekarza, wybierz, że ma mieć dostęp do e-recept
- wskaż czas, na jaki udzielasz dostępu
- zapisz.
Jeśli pracownika medycznego nie ma w wykazie lub starasz się upoważnić medyka lub placówkę, którzy już mają dostęp do Twoich danych, system Cię o tym poinformuje.
Pamiętaj, że zawsze możesz cofnąć swoje upoważnienie lub zmienić jego zakres.
Jak upoważnić lekarza przy pomocy SMS-a
Szybko i prosto udostępnisz lekarzowi recepty podczas wizyty w gabinecie. Pod warunkiem, że:
- masz w telefonie aplikację mojeIKP lub
- masz uruchomione Internetowe Konto Pacjenta.
Jak możesz upoważnić lekarza przez SMS:
- ustalasz z lekarzem zakres Twojego upoważnienia, np. wgląd do recept
- lekarz poprosi o dostęp w swoim systemie gabinetowym
- otrzymasz SMS z kodem
- lekarz wpisze ten kod do systemu i będzie miał wgląd przez 24 godziny w historię Twoich recept.
Kiedy pacjentem jest Twoje dziecko
Jeśli Twoje dziecko potrzebuje leków, udostępniasz jego historię e-recept. Możesz to zrobić przez:
- Internetowe Konto Pacjenta dziecka (przez zakładkę „Uprawnienia)
- konto dziecka w aplikacji mojeIKP (w „Menu” zmieniasz konto)
- SMS podczas wizyty w gabinecie.
Jedyna różnica polega na tym, że najpierw musisz przejść na konto dziecka.
Przeczytaj więcej o dostępie do konta dziecka
Co jeszcze załatwisz na IKP i mojeIKP
Na IKP i przez mojeIKP możesz m.in.:
- zamówić e-recepty na leki, które stale zażywasz, u lekarza POZ, o ile przychodnia obsługuje tę funkcję
- zmienić lekarza POZ, pielęgniarkę POZ, położną POZ – tylko na IKP
- sprawdzić historię e-skierowań
- sprawdzić e-wyroby medyczne, które zostały Ci przepisane
- na IKP: uzyskać dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM):
- opisu badań diagnostycznych
- wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem
- informacji od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach
- wypisów ze szpitala
- informacji wydawanej, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach.